SEMESTER 2 : SESI 2016/2017
Tajuk Tugasan :
E-LEARNING
DALAM PEMBELAJARAN
Disediakan oleh :
NOR
HANA AFIRA GARAHANA A154438
NOOR
HAJIJAH MAULAH A154947
NUR
IYAANI KAMALUDIN A153938
MOHAMAD FIRDAUS FAIZ PONIRAN A155313
Pensyarah
:
ENCIK MD
YUSOFF BIN DAUD
FAKULTI
PENDIDIKAN
UNIVERSITI
KEBANGSAAN MALAYSIA
BI
L
|
PERKARA
|
MUKA SURAT
|
1
|
1.0 PENGENALAN
|
|
2
|
2.0 KONSEP DAN DEFINISI
E-LEARNING
|
|
3
|
3.0 PLATFORM UNTUK
E-LEARNING
|
|
4
|
4.0 PERBEZAAN E-LEARNING
DAN M-LEARNING
|
|
5
|
5.0 APLIKASI E-LEARNING
DALAM PENDIDIKAN
|
|
6
|
6.0 APLIKASI E-LEARNING
DALAM PENDIDIKAN KHAS
|
|
7
|
7.0 KEBAIKAN DAN KEBURUKAN
E-LEARNING
|
|
8
|
8.0 ISU DAN CABARAN E-LEARNING TERHADAP
PELAJAR BERKEPERLUAN KHAS
|
|
9
|
9.0 KESIMPULAN
|
|
1.0 PENGENALAN
Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi yang sangat
maju mendorong berbagai lembaga pendidikan memanfaatkan sistem e-learning untuk
meningkatkan aktiviti dan fleksibiliti pembelajaran. Meskipun banyak hasil
penelitian menunjukan bahwa aktiviti pembelajaran menggunakan sistem e-learning
cenderung sama apabila dibandingkan dengan pembelajaran konvensional atau
klasikal, tetapi keuntungan yang boleh diperolehi dengan e-learning adalah dari
segi fleksibilitisnya. Melalui e-learning tajuk pembelajaran dapat diakses
bila-bila saja dan dari mana saja.
Disebabkan perkembangan e-learning yang masih baru, definisi
dan konsep sistem e-learning sangatlah bervariasi dan belum ada standard yang
baku. Berdasarkan pengamatan dari berbagai sistem pembelajaran web yang ada di
internet konsep e-learning bermula dari yang sederhana berbanding portal yang
dipadukan dengan pelbagai objektif, maklumat pembelajaran dan sebagainya.
Namun kecanggihan teknologi telah mencetus idea-idea membuat
pembaharuan dengan memperkenalkan portal-portal yang bersesuaian dengan pelajar
dan kakitangan untuk memudahkan aksesibiliti antara dua hala. Elearning juga
boleh diakses oleh mana-mana browser seperti IE, Mozzila, Safari, Chrome, dan
lain-lain.
2.0 KONSEP DAN DEFINISI E-LEARNING
Pembelajaran elektronik atau e-learning telah dimulai pada
tahun 1970-an (Waller and Wilson, 2001). Berbagai istilah digunakan untuk
mengemukakan pendapat/gagasan tentang pembelajaran elektronik, antara lain
adalah: on-line learning, internet-enabled learning, virtual learning, atau
web-based learning.
E-learning boleh didefinisikan daripada singkatan dari
electronic learning (Sohn, 2005). Salah satu definisi umum dari e-learning
diberikan Gilbert & Jones (2001), iaitu : penyampaian pembelajaran melalui
suatu media elektronik seperti internet, intranet/extranet, satellite
broadcast, audio/video tape, interactive TV, CD-ROM, dan computer-based
training (CBT). Definisi yang hampir sama diusulkan oleh The Australian
National Authority (2003) yakni meliputi aplikasi dan proses yang menggunakan
berbagai media elektronik seperti internet, audio/video tape, interactive TV
and CD-ROM. E-learning merupakan suatu jenis kaedah belajar mengajar yang
memungkinkan tersampainya bahan ajar ke pelajar dengan menggunakan media
Internet, Intranet atau media jaringan komputer lain (Darin E. Hartley,
2001:1). Secara sederhana dapatlah dikatakan bahwa pembelajaran elektronik
(e-learning) merupakan kegiatan pembelajaran yang memanfaatkan jaringan
(Internet, LAN, WAN) sebagai metode penyampaian, interaksi, dan fasilitasi
serta didukung oleh berbagai bentuk layanan belajar lainnya (Brown, 2000;
Feasey, 2001). E-learning menurut Allan J. Henderson (2003:2) dinyatakan
sebagai (1) e-learning adalah pembelajaran jarak jauh yang menggunakan
teknologi komputer.
Konsep keberhasilan program e-learning ditunjang oleh sistem
teknologi maklumat. Perlu juga diperhatikan peranan dari tenaga pengajar dan
pelajar, serta pengguna, cara mengaplikasi teknologi baru, fasiliti, yuran, dan
jadual kegiatan (Natakusumah, 2002).
Secara konsep, tenaga pengajar e-learning harus mempunyai
kemampuan pemahaman pada tajuk yang disampaikannya, memahami strategi
e-learning yang efektif, bertanggung jawab pada tajuk pelajaran, persiapan
pelajaran, pembuatan modul pelajaran, penyediaan bahan penunjang, penyampaian
tajuk pelajaran yang efektif, penentuan interaksi mahasiswa, dan penyamahrataan
tugas secara elektronik. Studio pengajar perlu dikelola lebih baik dari pada
ruangan kelas biasa. Pensyarah harus menggunakan peralatan, antara lain
menggunakan audio, video materials, dan jaringan komputer selama pembelajaran
berlangsung.
3.0 PLATFOM UNTUK E-LEARNING
Platform untuk E-Learning atau E-Pembelajaran mempunyai
kepelbagaian yang terdiri yang sudah dibangunkan oleh syarikat untuk mencipta
aplikasi.
Pada dunia yang berteknologi
tinggi, memahami internet dan komputer adalah perkara yang sangat penting. Kita
boleh memanfaatkan kedua duanya untuk meningkatkan keberangkalian .Kita hanya
perlu menyambung internet, demi meningkatkankan pengetahuan dan kemahiran dalam
menggunakan komputer dan internet. Dengan menggunakan E-Learning ini banyak
proses belajar-mengajar yang menjadi semakin mudah dan efektif. Menjelang tahun
2017 pelbagai platform E-Learning yang tersedia secara open source. Ada begitu
banyak aplikasi E-Learning yang mudah untuk dimuat naik dan mempunyai
komunikasi dalam pembelajaran dan pengajaran serta juga dalam bidang
perniagaan. Antara aplikasi E-Learning yang perlu dicuba dan tinggi penggunaan
aplikasi tersebut ialah ;
Moodle
Moodle adalah E-Learning System yang bersifat Open Source
yang sangat terkenal. Dibangunkan dengan menggunakan PHP dan menggunakan MySQL
atau PostgreSQL sebagai data yang umum. Sebuah Course Management yang mempunyai
pelbagai kegunaan dengan pelbagai fungsi seperti penjadualan mata
pelajaran,membuat kuiz , dokumentasi dan lain-lain. Tersedia dengan berbagai
modul yang dapat membantu interaksi antara pelajar dengan guru/pengajar,
seperti chat, forum, workshop atau survey. Moodle telah digunakan lebih dari pengguna
1000 website dan memiliki dokumentasi yang banyak.
Jika anda
berminat untuk mneggunakan moodle, anda boleh klik di (https://moodle.org/.com) Fedena
Fedena memiliki banyak fungsi
yang anda boleh untuk menjalankan proses pembelajaran yang efektif di
lingkungan sekolah atau institusi yang anda pelajari. Dengan akses login dan
tampilan muka depan yang cantik serta mesra pengguna,ia juga memudahkan dalam
penggunaannya. Hal ini kerana, laman web Fedena ini telah membahagikan antara
pelajar, guru, tenaga pengajar, mahasiswa malah ibu bapa untuk mengakses masuk
ke laman tersebut.
Oleh itu,
laman web ini memudahkan pengguna dan ia juga tidak mengelirukan untuk
diguna.
Jika anda
mahu mengakses laman ini, anda boleh klik kepada https://www.fedena.com/
SchoolTool
SchoolTool adalah sistem informasi pelajar yang menggunakan
sistem web, tampilan yang menarik dan tentu saja percuma kepada semua orang.
Biasa digunakan untuk mendukung proses belajar di satu institusi atau sekolah.
SchoolTool juga merupakan sebuah kerangka kerja untuk membangun aplikasi kostum
dan konfigurasi bagi suatu sekolah yang memerlukannya.
Beberapa
fungsi SchoolTool yang boleh digunakan sebagai berikut:
-Untuk
pendaftaran dan demografi siswa
-Penilaian
dan pelaporan tiap-tiap kelas
-Mengukur prestasi siswa baik
keterampilan, kompetensi mahupun hasil dari proses belajar di kelas.
Jika anda berminat
untuk menggunakan SchoolTool, anda boleh
klik ke
https://sscsdportal.saratogaschools.org/schooltool_student/
DOKEOS
DOKEOS edisi komuniti adalah E-Learning Solution bersifat
Open Source. DOKEOS ini adalah karya dari sebuah komuniti besar yang menyatukan
ratusan pengembang di lebih dari 5 negara, juga melibatkan pengguna dan
penterjemahan. Dan aplikasi ini telah digunakan lebih dari 20 bahasa dan 60
negara di dunia.
https://www.dokeos.com/
OpenEMIS
OpenEMIS merupakan sebuah Sistem Informasi Pembangunan
Pendidikan untuk kegunaan Open Source. Di dalamnya terdapat layanan
pengumpulan, pengolahan data dan pengaturan infomasi pendidikan.
http://emis.moe.gov.jo/openemis-core/
4.0 PERBEZAAN E-LEARNING DENGAN M-LEARNING
Walaupun e-learning dan m-learning banyak digunakan secara
seiring dalam pelbagai pihak, namun kedua-dua mod pembelajaran ini mempunyai
perberbezaan dari pelbagai aspek atau kriteria. Sebagai guru atau pereka
pembelajaran di abad ke-21 ini, mereka haruslah mengetahui dan memahami tentang
dua format ini supaya boleh membuat kandungan pengajaran lebih berkesan dan
efektif. Antara aspek yang diambil kira perbezaannya ialah tujuan, medium dalam
penyampaian, reka bentuk dan tempoh masa.
Perbezaan
pertama antara e-pembelajaran dengan m-learning ialah tujuannya. Tujuan
e-learning adalah untuk tujuan memantapkan pemahaman dan pengekalan tentang
sesuatu pengetahuan tersebut. Sebagai contoh, menggunakan e-learning untuk
mengajar tentang sesuati kemahiran yang spesifik atau kesan terhadap
pengetahuan yang mendalam tentang sesuatu subjek tersebut kepada pelajar dan
digunakan sepanjang sesi pembelajaran. Manakala, m-learning pula mempunyai
tujuannya yang tersendiri iaitu menyokong proses pembelajaran yang sedang
berlangsung apabila pelajar memerlukan akses yang cepat dalam pencarian
maklumat. Contohnya, mencari maklumat ketika perlu dan bukannya berlaku
sepanjang sesi pembelajaran.
Kedua, medium
penyampaian bagi kedua-dua mod pembelajaran juga berbeza. E-learning yang
memerlukan laptop atau computer dalam mencari pengetahuan atau maklumat
tambahan. Contoh yang sering diaplikasikan oleh guru-guru di sekolah pada zaman
sekarang ialah membawa pelajar ke makmal komputer dan menyuruh pelajarnya
mencari maklumat tambahan tentang topik yang sedang dibincangkan oleh guru.
Sebaliknya, m-learning lebih bersifat mudah alih kerana menggunakan telefon
pintar, tablet ataupun ipad yang membolehkan pelajar mencari maklumat di hujung
jari sahaja. Medium ini sudah menjadi kewajipan untuk digunakan di dalam dewan
kuliah dalam mencari maklumat tambahan tentang topik yang dibincangkan di dalam
kuliah dan selalunya medium ini digunakan apabila perlu sahaja.
Ketiga, reka
bentuk yang berbeza mempengaruhi e-learning dan m-learning. Bagi e-learning,
reka bentuknya adalah skrin besar ataupun dikenali sebagai persekitaran statik.
Hal ini kerana, komputer atau laptop mempunyai skrin yang lebih besar
berbanding telefon atau tablet. dengan mempunyai skrin yang besar ini, ia memudahkan
pengguna untuk mencari dan membaca maklumat. Tambahan pula, dengan menggunakan
reka bentuk ini, pengguna juga akan lebih mudah untuk mengakses media dan
interaktif yang perlbagai berbanding dengan m-learning yang menggunakan reka
bentuk skrin kecil dan hanya boleh mengakses satu laman sahaja per skrin,
manakala e-learning boleh membuka banyak laman pada masa yang sama.
Keempat,
tempoh masa yang digunakan setiap kali mengakses dalam kedua-dua mod
pembelajaran yang dibincangkan di atas. Penggunaan masa ketika e-learning lebih
panjang dan meluas berbanding m-learning yang hanya direka untuk menyiapkan
modul yang lebih kecil. Tempoh yang dicadangkan dalam e-learning ialah 20-30
minit manakala m-learning dicadangkan selama 3-10 minit sahaja.
Sebagai kesimpulan,
walaupun kedua-dua mod pembelajaran ini mempunyai ciri-ciri perbezaan yang
lebih banyak berbanding persamaan namun, kedua-duanya memiliki kebaikan dan
kekurangannya yang tersendiri dan kebaikannya tersendiri.
5.0 APLIKASI E-LEARNING DALAM PENDIDIKAN
Penerapan e-pembelajaran dalam sistem pendidikan sedikit
sebanyak membantu dalam memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Bukan itu sahaja, ia juga dapat mempercepatkan proses PdP kerana pelajar boleh
memba nota kuliah yang akan dibincangkan pada kuliah yang akan datang.
Antara aplikasi
e-pembelajaran dalam pendidikan ialah Sistem Maklumat Pelajar (SMP) atau Ifolio
yang digunakan oleh pelajar dan pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM).
Aplikasi ini merupakan suatu laman yang menyediakan nota-nota kuliah dan
pengumuman yang diberikan oleh pensyarah dari semasa ke semasa. Ifolio juga
tempat PdP berlangsung secara tidak formal iaitu di ruangan “Discussion” di
mana, pensyarah akan meletakkan tugasan di halaman tersebut dan pelajar harus
menghantar tugasan di ruangan tersebut. Melalui SMP pula, ia membenarkan
pelajar mendaftar kursus untuk semester hadapan secara atas talian. Selain itu
juga, SMP ini akan memapar keputusan peperiksaan pelajar dan melalui aplikasi
ini juga, pelajar boleh mengesahkan jadual peperiksaan dan sebagainya.
Seterusnya, Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah(SAPS).
Sistem ini baru sahaja diperkenalkan pada tahun lepas di mana ia juga merupakan
salah satu aplikasi e-learning dalam pendidikan. Hal ini kerana, SAPS ini
memudahkan guru untuk merekod keputusan pelajar samada sekolah rendah mahupun
sekolah menengah. Tambahan itu, dengan sistem ini, ibu bapa dapat mengakses
maklumat dan boleh mengikuti kemajuan anak mereka secara atas talian.
Tambahan itu, bagi pendidikan khas pula, sistem e-RPI yang
juga merupakan sistem terbaru yang baru digunakan oleh semua guru pendidikan
khas di seluruh Malaysia. E-rpi sama sahaja seperti SAPS tetapi yang berbeza
adalah e-RPI adalah bertujuan untuk merekod perkembangan dan target untuk
mencapai sesuatu matlamat.. Sebagai contoh, pelajar disleksia yang tidak dapat
membezakan antara huruf “b” dengan “d”. jadi, matlamat guru ialah supaya di
akhir PdP, pelajar tersebut boleh membezakan dua huruf tersebut dalam jangka
masa yang ditetapkan.
Dalam hal ini juga, aplikasi sumber terbuka juga merupakan
aplikasi e-learning. Contoh sumber terbuka adalah seperti wordpress, blogspot
dan banyak lagi. melalui sumber terbuka ini, orang awam boleh menyuarakan
pendapat dan pandangan tentang sesuatu isu atau topik. Selain itu, melaui
sumber terbuka ini banyak kebaikannya dari segi aspek pendidikan di mana boleh
menambah banyak maklumat dengan mudah. Hal ini kerana, sudah banyak sumber
terbuka yang meletakkan nota tambahan yang tidak diajar oleh guru di dalam
kelas atau tips untuk menjawab soalan peperiksaan. Hasil daripada itu, pelajar
dapat mengakses dan dapat menggunakan tips yang diberikan di dalam dewan
peperiksaan.
Tuntasnya, aplikasi e-learning banyak membantu dalam
melancarkan sistem pendidikan di Malaysia kerana ia banyak melibatkan aktiviti
secara atas talian dan boleh diakses di mana-mana sahaja tanpa batasan masa
atau tempat
6.0 APLIKASI E-LEARNING DALAM PENDIDIKAN KHAS
Program pendidikan khas dan institusi yang berkaitan
diwujudkan adalah untuk memberi peluang kepada golongan berkeperluan khas untuk
mendapatkan hak sama rata selaras dengan beberapa deklarasi utama yang menuntut
pendidikan untuk semua. Hal ini adalah kerana, golongan berkeperluan khas juga
mempunyai kebolehan, minat, kemampuan dan keperluan pembelajaran sejajar dengan
kewujudan Deklarasi Pendidikan untuk Semua dan Penyataan Salamanca.
Berdasarkan gesaan melalui deklarasi di peringkat
antarabangsa dan persetujuan oleh kebanyakan negara anggota yang telah
menandatangani deklarasi tersebut, Kementerian Pelajaran telah menjadikan
deklarasi tersebut sebagai dasar kepada pelaksanaan pendidikan khas di
Malaysia.
Ekoran itu, pembelajaran Elearning juga diperkenalkan
dikalangan pelajar bekeperluan khas agar isu mendiskriminasi golongan pelajar
bekeperluan khas tidak timbul. justeru bagi murid berkeperluan khas walaupun
mereka mempunyai pelbagai kekurangan tetapi pendidikan yang sewajar dan
maksimum perlu diberi bersama-sama kanak-kanak biasa tanpa diskriminasi telah
membawa perubahan dalam pelbagai aspek.
Pelajar perlu diukur tahap mental dan fizikal serta sahsiah.
Untuk menjamin keseragaman hasil dan keputusan sepanjang proses pembelajaran,
guru, ibu bapa, masyarakat, pembuat dasar dan pembina kurikulum, pemimpin pihak
berkepentingan perlu merangka strategi dan tindakan agar pelajar tidak
menghadapi masalah. Setiap individu memiliki tahap IQ (Intelligent Quotion) dan
EQ(Emotion Quoation) yang berbeza-beza. Justeru, aplikasi dan produk
pembelajaran perlu mempunyai ciri-ciri khas dan tambahan. Ianya penting
sekiranya sepanjang proses pembelajaran, guru bakal berhadapan dengan pelajar
yang lemah di dalam pembelajaran dan pengajaran yang lebih dikenali sebagai disability learners. Terdapat
beberapa kategori pelajar yang lemah pembelajaran yang boleh mendapat manfaat
daripada transformasi pendidikan dan pembelajaran, antaranya:
I.
Attentive Deficit
Hyperactive Disorder – pelajar yang mempunyai tahap keaktifan
luar biasa seringkala gagal
memberi tumpuan terhadap sesuatu perkara
II.
Attention Deficit
Disorder – pelajar yang aktif namun ianya tidak membantu di
dalam penfokusan dan
perhatian
III.
Dyslexia –
pelajar yang mengalami masalah di dalam 3M, iaitu keupayaan
mengira, menulis dan
membaca
IV.
Autism - pelajar yang mengalami masalah mental dan
gangguan pada saraf otak,
walaupun cukup sifat dan
anggota, pelajar ini dikesan kurang berkomunikasi, bertutur dan berinteraksi
dengan persekitaran
V.
Dysgraphia – pelajar yang mengalami gangguan di dalam
memproses rajah,
animasi dan lukisan abstrak
VI.
Dyscalculia – pelajar ini dikenalpasti tidak berupaya
mengira, mengenali dan mentafsir nombor dan digit
VII.
Dyspraxia - pelajar yang mengidap kecelaruan di dalam
menjana sistem dan
koordinasi motor hingga boleh
menjejaskan pertuturan.
Namun, penggunaan elearning untuk pelajar bekeperluan khas
agak kurang ekoran ketidakupayaan pelajar untuk mengakses dan ketidakmampuan
mereka menghadkan penggunaan elearning. Tetapi pelajar bekeperluan khas yang
diinklusifkan pula digalakkan dalam penggunaan elearning agar tidak ketinggalan
dalam aspek pembelajaran. Aplikasi internet yang digunakan oleh pelajar
keperluan khas juga perlulah dipantau oleh guru-guru.
Kesimpulannya, pelajar bekeperluan khas lebih baik dalam
penggunaan aplikasi manual iaitu one-one apabila proses pembelajaran agar
memudahkan penyampaian ilmu terus kepada mereka. Elearning mungkin boleh
diaplikasikan namun perlu melihat keupayaan pelajar dalam mengengelola
elearning itu sendiri agar pembelajaran jarak jauh itu berhasil.
7.0 KELEBIHAN DAN KELEMAHAN E-LEARNING
E-Learning
adalah salah satu kaedah alternatif yang popular dalam proses pembelajaran pada
hari ini. Ia merupakan sistem pendidikan yang membantu pelajar dengan
menggunakan medium internet, intranet dengan komputer. Dengan ini, pelajar
dapat belajar sesuatu dengan menggunakan internet. Namun begitu, kaedah ini
mempunyai kebaikan dan keburukannya yang tersendiri. Antara kebaikanya ialah
memudahkan pengajar atau pensyarah memuat naik nota-nota, latihan, dan urusan
berkaitan kuliah mereka. Seperti yang kita sedia maklum dunia semakin moden dan
semakin maju begitu juga dengan sistem teknologi oleh itu dengan adanya
E-Learning maka lebih memudahkan lagi pensyarah dan guru-guru memuat naik
nota-nota yang penting untuk kegunaan pelajar. contohnya nota kuliah dan
latihan yang ingin di berikan kepada pelajar.
Seterusnya
ialah, dapat menjimatkan masa pensyarah kerana mereka dapat membuat pengumuman
dan berita-berita terkini dengan cepat dan mudah.situasi ini lebih memudahkan
dan mempercepatkan urusan antara pensyarah dan pelajar. pelajar boleh melihat
pengumuman atau maklumat yang telah di muat naik oleh pensyarah pada bila-bila
masa tanpa perlu mengunggu kelas seterusnya.
Selain itu, ia juga secara tidak langsung
memberi pendedahan kepada pelajar tentang ilmu teknologi dan siber seterusnya
memperkembangkan lagi tahap intelektual pelajar. hal ini demikian kerana sistem
teknologi semakin canggih . oleh itu,dengan adanya E-Learning pelajar boleh
lebih memahami dan meneroka sesuatu yang baru dan tidak ketinggalan dengan
pelajar dari Negara lain. Contohnya,sentiasa menggunakan dan meneroka sistem
internet dan aplikasi internet.
Keempat
ialah, ia juga dapat menjimatkan kos kewangan kerana pensyarah mahupun pelajar
tidak perlu membuat ‘print out’ nota-nota mereka dan . Oleh itu pelajar dapat
menjimatkan wang mereka untuk keperluan yang lain dan Ia merupakan bahan bantu
untuk membuka minda pelajar dengan maklumat yang banyak dari sumber yang
pelbagai. Contohnya adalah laman web, blog dan forum
Yang
kelima ialah penggunaan E-learning ini juga dapat mengenalpasti kelemahan
seseorang pelajar. Kelemahan serta kekuatan seseorang pelajar ketika
menggunakan E-Learning ini ialah apabila proses pencarian sumber maklumat serta
latihan yang diberikan. Sehubungan dengan itu, melalui latihan yang dijalankan
dalam talian mampu membuat penilaian terhadap para pelajar dalam satu-satu
subjek matapelajaran yang diambil.
Keenam,
ianya juga menjadi medium kerana menyenangkan pensyarah. Pelajar tidak lagi
perlu membawa buku yang banyak dan boleh melontarkan semua idea yang ada tanpa
perlu berasa malu dan disini berlakunya pertukaran idea antara pelajar dan
guru. Contohnya dalam E-Learning terdapat bahagia perbincangan yang membolehkan
pelajar saling memberi pendapat dan boleh bertanyakan soalan.
Akhir
sekali,E-Learning juga membolehkan pelajar meneroka ilmu yang kemungkinan tidak
disediakan di sekolah harian biasa. Ia adalah merentas sempadan dan menjangkau
sumber dari pihak luar negara. Contohnya pelajar boleh mengakses pelbagai
maklumat dari dalam dan luar Negara tanpa batasan. Oleh itu, pemikiran pelajar
tidak konvensional malahan persepsi mereka juga terbuka, lebih positif, tidak
ketinggalan dan maju ke hadapan.
Walaubagaimanapun setiap perkara pasti
terdapat kelemahannya tersendiri termasuklaj
E-Learning. Antara kelemahan E-Learning ialah akan
mewujudkan kurangnya komunikasi antara pensyarah dan pelajar kerana kedua-dua
pihak jarang berjumpa. Seperti yang kita sedia maklum E-Learning boleh di akses
tanpa perlu berjumpa dengan pensyarah. Oleh itu kesan daripada situasi ini maka
kurangla komunikasi dua hala kerana pensyarah dan pelajar jarang berjumpa
kerana pensyarah hanya menggunakan E-Learning sebagai medium kepada penyebaran
maklumat.
Kedua ialah,menyukarkan pelajar untuk
berkongsi atau bercerita masalah dengan pensyarah mereka berkaitan aspek
pembelajaran. Hal ini demikian kerana pelajar boleh menyuarakan pendapat atau
bertanyakan soalan kepada pensyarah. Namun sekiranya pelajar mempunyai masalah
dalam sesuatu topik pembelajaran,pelajar susah untuk menjelaskan dengan lebih
lanjut sehingga pensyarah dapat memahami pertanyaan pelajar tersebut.
Keburukannya
yang lain adalah risiko berlakunya unsur plagiat, pelanggaran hak cipta atau
dengan kata lain mengambil hak penulisan orang lain tanpa kebenaran. Terdapat
sesetengah pelajar yang bersikap malas dan mengambil cara mudah untuk
menyiapkan tugasan. Oleh iu,kelemahan E-Learning ini boleh menyebabkan kegiatan
plagiat semakin meningkat kerana pelajar hanya mengambil sumber maklumat
daripada orang lain daripada blog,wesite dan sebagainya tanpa berusaha terlebih
dahulu.
Selain
itu, ia juga menyukarkan pelajar terutamanya golongan miskin yang tidak mampu
mendapatkan perkhidmatan internet. Ini menyebabkan mereka tidak dapat melihat
perkara-perkara yang dipaparkan dalam E-Learning. Setuasinya terutamanya
berlaku kepada pelajar di luar Bandar dan berpendapatan rendah.
Yang
kelima ialah, boleh menyebabkan pelajar itu malas dan tidak akan hadir ke kelas
untuk mendengar kuliah kerana segala nota telah di upload di E-learning oleh
pensyarah. Situasi ini akan menyebabkan para pelajar akan lebih cendrung
melakukan perkara yang tidak bermanfaat kerana mereka menganggap menghadirkan
diri ke kuliah adalah perkara yang sia-sia kerana segala nota akan di muat naik
oleh pensyarah selesai sahaja kuliah tersebut.
Akhir sekali ialah, pensyarah tidak tahu akan perangai pelajar
mereka sendiri ataupun masalah pelajar. ini kerana, proses pembelajaran
E-learning tidak menemukan antara pelajar dan pensyarah secara langsung, oleh
itu pensyarah tidak tahu akan situasi pelajar tersebut.(pemerhatian secara
langsung-psikologi)
8.0 ISU DAN CABARAN E-LEARNING TERHADAP PELAJAR
BERKEPERLUAN KHAS
Umumnya, E-Learning telah memberi manfaat kepada pelajar dan
guru untuk memudahkan lagi proses pembelajaran dan pengajaran menjadikan
konteks pengajaran lebih mudah difahami dan diikuti. Tetapi sedarkah kita
apakah isu dan cabaran E-Learning yang timbul sekiranya ia digunakan oleh
kanak-kanak bekeperluan khas seperti ketidakupayaan pembelajaran,
ketidakupayaan pendengaran dan ketidakupayaan penglihatan. Di sini saya hanya
mahu tekankan kepada kanak-kanak ketidakupayaan pendengaran sahaja dalam isu
dan cabaran E-Learning.
Cabaran Pertama
Masalah utama dalam E-Learning ialah melibatkan komunikasi
dua hala antara individu biasa dengan individu cacat pendengaran yang perlu
diperbaiki agar kedua-dua pihak dapat berkomunikasi dengan lebih telus dan
berkesan. Masalah komunikasi ini ternyata memberikan kesan kepada hubungan
masyarakat dan hak kolektif komuniti cacat pendengaran telah jauh dari amalan
biasa dari aspek kerjasama dan perpaduan. Masalah ini terjadi apabila komuniti
cacat pendengaran hanya boleh berkomunikasi dan menerima dengan individu yang
tahu menggunakan bahasa isyarat sebagai medium komunikasi mereka. Keadaan ini
menjadi lebih kompleks apabila jumlah jurubahasa yang berkemahiran dalam bahasa
isyarat ternyata semakin berkurangan dan sangat terhad dalam komuniti
masyarakat. Masalah-masalah ini boleh menyumbang kepada keberkesanan dan kesan
negatif terutamanya kepada aspek identiti yang menyebabkan individu cacat
pendengaran mula membina dunia mereka sendiri yang boleh menyebabkan mereka
mengasingkan atau memisahkan daripada masyarakat biasa justeru merasa payah dan
sukar untuk menggunakan aplikasi E-Learning.
Cabaran Kedua
Abdullah Yusoff (1995), menyatakan murid-murid bermasalah
pendengaran atau bisu yang menggunakan bahasa isyarat sebagai medium untuk
berkomunikasi amat sukar menulis dan ia akan mencacat celakan penggunaan
E-Learning kerana pihak lain tidak faham apa mahu diperkatakan. Hal ini kerana
mereka tidak dapat menyatakan idea dalam struktur ayat bahasa, sedangkan semasa
proses perbincangan, pelajar cacat pendengaran berkemampuan menyatakan idea
dalam bahasa isyarat. Selain itu, terdapat perbezaan aspek penekanan kepada
struktur bahasa isyarat iaitu bahasa isyarat mengutamakan unsur yang semantik tanpa
terikat dengan tatabahasa bahasa melayu, sedangkan bahasa melayu keterikatan
tatabahasa menentukan semantik. Mereka juga mengalami kesukaran membuat
pemilihan perkataan untuk dimasukkan ke dalam ayat terutamanya perkataan yang
membabitkan imbuhan. Masalah komunikasi utama yang dihadapi ialah pelajar cacat
pendengaran dengan guru yang tidak tahu berkomunikasi dengan menggunakan Bahasa
isyarat. Kajian lalu menunjukkkan kebanyakan pelajar masih menghadapi masalah
memahami bahasa isyarat yang digunakan oleh pelajar cacat pendengaran. Ini
adalah disebabkan pelajar yang tidak mempunyai masalah pendengaran tidak
mempraktikkan penggunaan Bahasa isyarat. Pelajar cacat pendengaran menghadapi
masalah penyertaan dan motivasi yang rendah kerana mereka kurang komunikasi dan
juga kurang maklum balas antara mereka dengan pengajar atau mentor.Hal ini
boleh menjadikan satu isu kepada mereka kerana mereka juga mahu menggunakan
aplikasi E-Learning yang telah banyak diguna pakai oleh orang lain.
Isu Pertama
Ia melibatkan kos yang tinggi sama ada untuk infrastruktur
telekomunikasi, perkakasan dan perisian yang mana boleh menyusahkan pelajar
bekerperluan khas dari segi kewangan. Kos membaik pulih komputer yang rosak
juga perlu dipertimbangkan. Perisian mestilah yang asli dan bukan yang dibeli
di pasaran biasa atau pirate installler. Tentulah ia melibatkan kos yang tinggi
kerana satu perisian adalah untuk satu komputer sahaja. Selain itu, negara kita
dikejutkan tentang isu makmal-makmal komputer yang belum siap dibina atau yang
siap dibina tetapi tidak selamat diduduki. Ini amat merugikan dan satu
pembaziran kerana pembinaaan makmal komputer ini melibatkan tender-tender
kerajaan. Selain itu, perkakasan komputer sentiasa berubah (Pentium 4) kerana
tidak mungkin perisian terkini memakai Pentium 486 atau Pentium 2.
Isu Kedua
Guru perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan dan
akses-akses teknologi yang up to date serta bahan pengajaran yang bermutu
supaya tidak menyusahkan pelajar yang ketidakupayaan dalam pendengaran. Selain
itu, guru perlu ada stail pembelajaran yang berbeza bagi pelajar agar lebih
menarik perhatian dan minat pelajar. Kementerian Pendidikan Malaysia perlu
sediakan latihan tenaga pengajar yang sesuai dan kursus yang berterusan kepada
para guru yang tertentu serta bersesuaian dengan kehendak sukatan pelajaran.
9.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya ,Institut Pengajian Tinggi Awam , Institut
Pengajian Tinggi Swasta dan Kolej Swasta semuanya sedang berusaha untuk
menggunakan ‘e-learning’sebagai teknik yang terkini untuk menyampai modul-modul
mereka. Begitu juga syarikat antarabangsa sudah mula menggunakan ‘e-learning’
bagi melatih pekerja mereka. Maka adalah wajar ‘e-learning’diperkenalkan di
sekolah-sekolah di Malaysia secepat mungkin supaya mereka tidak ketinggalan
dalam arus ICT yang begitu pesat sekali. Kita tidak seharusnya tunggu sehingga
semua infrastruktur telekomunikasi, perkakasan dan perisian ‘e-learning’siap
sebelum ianya diperkenalkan kepada pelajar kita. Perlu diingatkan juga bahawa
unsur Kemahiran Berfikir Secara Kreatif dan Kritis (KBKK)perlu diselitkan
secara bijak dalam ‘e-learning’. Walau bagaimanapun, ‘e-learning’yang
dicadangkan hanya sebagai tambahan kepada semua sumber yang sedia ada di
sekolah. Guru masihmemainkan peranan dalam mendidik pelajar-pelajar kita.
lengkap dan kemas. tahniah !
ReplyDeleteisi-isi sangat mudah untuk difahami
ReplyDelete